۱۱ توصیه مهم برای راحت پول در آوردن

۱۱ توصیه مهم برای راحت پول درآوردن

وقتی یک بیزینس کوچک را مانند مغازه، شرکت خصوصی، رستوران و… اداره می کنید کارمندان و پروژه های زیادی جلوی راه تان قرار می گیرد که باید برای آن ها وقت بگذارید و به آنها توجه کنید.

 

سخت است که بتوانید اولویت بندی کنید و خود را به یک کار متمرکز کنید و بر این اساس به آسانی می توانید دستپاچه شوید و از راه اصلی خود منحرف شوید.

اما فعالیت های شخصی شما می تواند در مصمم شدن کارتان کمک کند. پس مهم این است که شما در کار خود محکم  و برای دیگران موثر باشید.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از خبرآنلاین، بیزینس اینسایدر برای کمک به موفق شدن تجارت این افراد در فضای مجازی و وبسایت های مختلف چند موارد کلیدی را پیدا کرده  و آن را به اشتراک گذاشته است. این انتخاب ها در ادامه آمده است:

۱- برنامه ماهانه را به ۸۰-۲۰ آنالیز کنید

این روش را تیم فریس هنگامی که مدیر شرکت کوچک به نام brainquicken بود برای افزایش دادن فروش شرکت خود و از بین بردن زمان تلف شده  استفاده کرد.

نکته روش ۸۰-۲۰ این است که کار های مهم و کار های که باید بیشتر به آن ها تمرکز کرد را جدا کنید و بشناسید. اول ۲۰ درصد فعالیت خود را که ۸۰ درصد از هدف و کار شما را تکمیل می کند را پیدا کرده و سپس ۲۰ درصد فعالیت هایتان را که ۸۰ در صد وقت شما را می گیرد را بیابید. در آخر  کار هایی را که فقط وقت شما را می گیرد و به هدف تعیین شده شما را نزدیک نمی کند را می شناسید و می توانید آن ها را حذف کنید.

تیم می گوید: به راحتی یک فعال اقتصادی می تواند سرش شلوغ باشد ولی وقت نداشتن دلیل بر این نمی شود که طرف مشغول کار مفید است.

۲-لیست اولویت بندی هایتان را محدود نگه دارید

وقتی مسئول یک بیزینس کوچک هستید احساس می کنید لیست کار ها مهم تان بی نهایت است و هیچ وقت تمام نمی شود و همه کار هایتان به یک اندازه مهم است.

اما کریس لیکاتا رئیس مدیر شرکت مواد غذایی طبیعی بلیک گفته است که باید این واقعیت را پذیرفت که هیچ چیزی به عنوان لیست ۱۰ تا کار مهم وجود ندارد.

وی توصیه می کند که موسس شرکت لیست بسیار مختصر و کوتاه تهیه کنند و تیم کارمندان خود را به کار های بسیار مهم متمرکز کند.

۳- ایمیل های غیر ضروری را کنار بگذارید

برای موسسان شرکت های کوچک بسیار مهم است که از خبر های اطراف خود آگاه باشند و از کار شرکت های دیگر باخبر باشند. اما باید در نظر داشته باشند خبرها و ایمیل هایی که ارزششان از بقیه کم تر است  را کنار بگذارند و وقتشان صرف این ها نکنند.

 

۴- جلسه ها را به نیم ساعت مختصر کنید

جف هایدن گفته است که حتی مهم ترین مسائل را در جلسه می توان در ۳۰ دقیقه و یا کم تر مطرح کرد.پس جلسات خود را در ۳۰ دقیقه مختصر کنید و وقت های اضافه را برای کار های دیگر بگذارید.

۵- حداقل یک روز در ماه را برای دور اندیشی به کارهایتان بگذارید

رومان استانک اعلام کرده است که تفکرات اصلی افراد در بین کار ها و جلسات آن ها گم می شود و نمی توانند برای آن ها وقت بگذارند. وی به مدیران اقتصادی توسعه کرد که به پیاده روی بروند یا کاری را انجام بدهند که به آزاد کردن ذهن آن ها کمک کند و بتوانند با خیال آسوده و با آرامش به آینده و کار های موثر برای شرکت فکر کنند.

۶- برنامه هرروز خود را بر اساس انرژی و حال آن روز تعیین کنید

باید به حال خود در آن روز توجه کنید و بر اساس آن برنامه روزتان را پیش ببرید. به طور مثال اگر می بینید صبح انرژی زیاد تری دارید به کار های سخت ترتان بپردازید.

۷- تقسیم کار کنید

تمام فشار و سختی شرکت را تنهایی به عهده نگیرید و هر کارمند را مسئول قسمتی از کار قرار بدهید.

۸- یک روز را برای جلسه گذاشتن ممنوع کنید

اگر هر روز جلسه داشته باشید نمی توانید به کار تمرکز کنید. پس یک روز در هفته را تعیین کنید که هیچ کارمندی نتواند جلسه بگذارد. ان روز جلسه گرفتن قدغن می باشد. این کار موجب می شود که بتوانید بدون مزاحمتی به کار خود بپردازید.

۹- با آنالیز زیاد از کار اصلی عقب نمانید

جیمز واتر که در کاخ سفید برنامه ریزی می کرد می گوید: کار های مهم را باید آنالیز کنید و به آن ها خوب فکر کنید ولی نباید این کار موجب به تاخیر افتادن تصمیم شما در کار بشود.

۱۰- مکان راحتی برای کار کردن فراهم کنید

به تزیین دفتر خود اهمیت بدهید. به طور مثال لامپ رو میزی برای خود بگذارید٫ سبدی برای جدا کردن و جمع کردن کاغذ های کاری خود در دفتر فراهم کنید.  این به پیش رفت کار شما کمک می کند.

۱۱-  سلامت خود را در اولین اولویت قرار بدهید

سلامت خود و کارمندان را همیشه در اولویت قرار دهید زیرا اگر کارمندی مریض شود آن کاری که وی مسئول آن می باشد نیز عقب می ماند و این اتفاق پیش رفت شرکت را کند می کند. پس به سلامتی باید توجه زیادی شود.

 

 

 

 

 

 

۷درسی که ثروتمندان درباره پول می‌آموزند

ثروتمندان، به‌خصوص آنهایی که با تلاش خودشان پولدار شده‌اند، هم متفاوت فکر می‌کنند، هم متفاوت عمل می‌کنند. اما مهم‌ترین مساله‌ای که آنها را از افراد عادی متمایز می‌کند این است که آنها «ارزش واقعی» پول را دریافته‌اند و می‌دانند با پول چگونه رفتار کنند.

 

آدم‌های ثروتمند جهان هم متفاوت فکر می‌کنند هم متفاوت از سایر آدمها رفتار می‌کنند. نکته اساسی اینجاست که بسیاری از افراد ثروتمند، نه‌تنها باید پول دربیاورند، بلکه هم‌اکنون باید بر ثروت خود افزوده و آن را مدیریت کنند. اگر شما هم می‌خواهید بدانید که آنها چگونه به این موفقیت مالی دست یافته‌اند، باید اول از اینجا شروع کنید که «ثروتمندان درباره پول چه می‌دانند»؟

 

در این گزارش، به‌نقل از پایگاه اینترنتی انترپرونر، به هفت چیزی که ثروتمندان جهان از پول می‌دانند، اشاره می‌کنیم.

 

پول مساوی است با آزادی

«کوین اُلری»، تاجر موفق کانادایی و سرمایه‌گذار موسسه Shark Tank یک نقل‌قول معروف دارد. وی‌ معتقد است که «پول مساوی است با آزادی» و این همان چیزی است که ثروتمندان جهان باور دارند. اگرچه پول نمی‌تواند آزادی بخرد، اما داشتن پول کافی نه‌تنها می‌تواند نیازهای اولیه شما نظیر غذا و سرپناه را فراهم کند، بلکه وقتی تصمیم به انجام کاری بگیرید، به شما آزادی انتخاب کارهایی که می‌خواهید بکنید را می‌دهد.

 

فرض کنید پول کافی دارید؛ از دست رئیس‌تان خسته شده‌اید؟ اگر می‌خواهید کار بهتری داشته باشید، استعفا کنید! قصد سفر به جزایر هاوایی دارید؟ مشکلی نیست؛ به راحتی می‌توانید برنامه سفر خود را بچینید بدون اینکه دغدغه رفتن سر کار را داشته باشید. می‌خواهید یک فعالیت تجاری جدید راه‌اندازی کنید؟ اگر پول داشته باشید تمام ابزار کافی و شبکه ارتباطی لازم برای دست‌یافتن به رویا‌هایتان را دارید. اگر خدای ناکرده مریض شوید، به‌راحتی می‌توانید نزد حاذق‌ترین پزشک رفته و از بهترین امکانات درمانی بهره‌مند شوید.

 

سرمایه خود را هر روز بازبینی کنید

ثروتمندان همیشه به آینده فکر می‌کنند. به همین دلیل است که هرروز به‌طور مستمر به دنبال فرصت‌های جدید سرمایه‌گذاری هستند. فرقی نمی‌کند که فرزند نوجوانشان درباره بسترهای جدید شبکه های اجتماعی، یا یک محصول جدید در قفسه فروشگاه‌ها اطلاعی به آنها بدهد؛ برای آنها فرقی ندارد که این اطلاعات کجا باشد، چراکه به‌خوبی می‌توانند این اطلاعات را کسب کنند و ثروت خود را افزایش دهند. آنها همیشه گوش شنوایی دارند، حتی اگر چیزی را که می‌شنوند، دوست نداشته باشند؛ اما چیزی که برایشان مهم است، سرمایه‌گذاری و کسب اطلاعاتی در این زمینه است.

 

از سرمایه‌گذاری‌های پیچیده دوری کنید

ثروتمندان خوب می‌دانند که باید از سرمایه گذاری‌های پیچیده نظیر صندوق‌های وام و اوراق بهادار با پشتوانه رهنی اجتناب کنند. لابد می‌پرسید چرا؟ چون این‌گونه سرمایه‌گذاری‌ها، مشکلات بسیاری را به دنبال خود دارند که شامل عدم کنترل بر ریسک‌های سرمایه گذاری می‌شود. به‌گزارش اقتصادنیوز، ثروتمندان خود را از گزند هزینه‌های جانبی در امان می‌دارند. این‌گونه سرمایه‌گذاری‌ها بیشتر سهامدارانی را به‌خود دچار می‌کند که از آنها سر درنمی‌آورند. بنابراین ثروتمندان اگر از یک سرمایه‌گذاری سر درنیاورند، اصلا سمت آن نمی‌روند.

 

ولخرجی نکردن، یعنی پول درآوردن

این به‌معنای خساست و جمع کردن پول نیست. خرج نکردن ازنظر ثروتمندان یعنی اگر یکجا جانفشانی کنید، می‌توانید پولی را که خرج نکرده‌اید، پس‌انداز یا سرمایه‌گذاری کنید. مثلا فرض کنید قصد دارید از نیویورک به شیکاگو بروید؛ قیمت بلیت پرواز فرست‌کلاس (درجه یک) بیش از ۳۰۰۰ دلار است اما پیش خود فکر می‌کنید، می‌توان همین مسیر را با خرید یک بلیت کلاس بیزنس که ۱۰۰۰ دلار ارزان‌تر است، طی کنید. در نتیجه با این صرفه‌جویی ۱۰۰۰ دلار درآمد کسب کرده‌اید که می‌توانید آن را برای خرید سهامی که سود‌آوری دارد، هزینه کنید. پولی که خودش کار می‌کند، پولی است که نیازی نیست دوباره برای کسب آن تلاش کنید.

 

در سهام سودآور سرمایه‌گذاری کنید

براساس این گزارش پایگاه اینترنتی انترپرونر،، ثروتمندان، پول خود را با هدر ندادن در خرید اقلامی نظیر لباس و خودرو حفظ می‌کنند و درعوض به شکل هوشمندانه‌ای آن را در سهام و دارایی‌های سودآور سرمایه‌گذاری می‌کنند. «تاتیانا مورالس»، سهام سودآور را سهامی می‌داند که احتمال افزایش ارزش و همین‌طور سوددهی آنها زیاد است. این سرمایه ها شامل دارایی‌های نقدی نظیر پول‌نقد، سرمایه‌گذاری در سهام و اوراق بهادار و املاک می‌شود.

 

همه دارایی‌های خود را یکجا سرمایه‌گذاری نکنید

افراد ثروتمند، هرگز تمام سرمایه‌ خود را در یک یا دو سهم سرمایه‌گذاری نمی‌کنند. سرمایه‌گذاری کردن کل دارایی‌ها روی یک سهم یا سرمایه‌ خاص دیوانگی محض است. به‌خاطر همین است که ثروتمندان توصیه می‌کنند سرمایه خود را تنوع بخشید و پول خود را در موارد مختلف سرمایه‌گذاری کنید. البته این را به خاطر داشته باشید که تنوع در سرمایه‌گذاری الزاما به‌معنای این نیست که پول خود را برای خرید سهام کمپانی‌های مختلف سرمایه‌گذاری کنید بلکه باید پول خود را برای خرید سهام کمپانی‌هایی که فعالیت‌های کاملا متفاوت از هم دارند، سرمایه گذاری کنید. بنابراین اگر یکی از بخش‌های صنعت به مشکل برخورد، خیالتان راحت است که سایر سرمایه‌گذاری‌های شما در بخش‌های دیگر محفوظ خواهد ماند.

 

ثروت، ارزش انسانی نیست

ثروتمندان خوب می‌دانند که پول نمی‌تواند عشق، احترام، دوستی و شادی بخرد. آنها دریافته‌اند که ارزش انسانی آنها را نمی‌توان با پول و موفقیت مالی‌شان سنجید. «کن سولین»، نویسنده هافینگتون‌پست اینگونه می‌نویسد که چه کسی فکر می‌کند که بیشترین ارزش انسانی را دارد؛ مردی گوشه‌گیر که میلیاردها دلار در حساب بانکی خود دارد یا مردی که به صحبت‌های همسرش گوش می‌دهد، زمان مناسبی را با فرزندانش می‌گذراند و روابط دوستانه و داوطلبانه ارزشمند و خوبی دارد؟

 

 

 

 

ثروتمندان چه‌ می‌دانند که شما نمی‌دانید؟

شاید شما هم جزو آن دسته از افرادی باشید که سودای غلتیدن در پول را دارید، اما باید بدانید که این رویا مادامی که با پول‌تان گام‌های هوشمندانه‌ای برندارید، محقق نخواهد شد؛ پس نخست باید بدانید که ثروتمندان چه چیزی راجع به پول می‌دانند که شما نمی‌دانید.

 

بنابر اعلام موسسه Capgemini و موسسه مدیریت ثروت RBC، در سال ۲۰۱۳ میلادی، تعداد افراد میلیاردر جهان (دارندگان ثروت خالص بالغ بر یک میلیون دلار)، به یک میلیون و ۷۶۰ هزار نفر افزایش یافت. آیا تابه‌حال به این فکر کرده‌اید که ثروتمندان جهان چه چیزی راجع به پول می‌دانند که شما نمی‌دانید؟ حقیقت این است که آنها نه‌تنها خیلی چیزها راجع به پول می‌دانند، بلکه با مدیران مالی معتمد و مشاوران بسیاری کار می‌کنند که به آنها در مدیریت سرمایه‌هایشان کمک می‌کنند.

 

شاید شما هم جزو آن دسته از افرادی باشید که سودای غلتیدن در پول را دارید، اما باید بدانید که این رویا مادامی که با پولتان گام‌های هوشمندانه‌ای برندارید، محقق نخواهد شد. در این راه، بسیاری از مشاوران مالی همیشه آماده کمک کردن به شما هستند. در این گزارش، به نقل از پایگاه اینترنتی چیت‌شیت، به چهار ماده‌اولیه لازم برای تولید ثروت، ثروتمند ماندن و به ارث گذاشتن ثروت برای چندین نسل، اشاره می‌کنیم.

 

ثروتمندان به‌طور دایم به دنبال استراتژی‌های جایگزین مدیریت پولی هستند افراد ثروتمند، اطلاعات جدیدی از شیوه‌های کمتر شناخته شده برای رشد پولشان دارند. آنها وقتی سرمایه‌گذاری می‌کنند، به دنبال شیوه‌های جایگزینی هستند که بهترین کارایی را برای آنها دارد. یکی از این شیوه‌ها، بیمه عمر خصوصی است.

 

«دیوید باکوالد»، مدیرعامل و شریک گروه مشاوره‌ای اطلس می‌گوید: در شرایط امروز که مالیات‌ها رو به افزایش است، یکی از محبوب‌ترین شیوه‌ها برای رشد و حفظ ثروت در بین ثروتمندان، استفاده تلفیقی از برخی سرمایه‌گذاری‌های خصوصی نظیر بیمه عمر و مقرری است که سود آن‌گونه سرمایه‌گذاری‌ها اغلب به صدها تا هزاران و حتی میلیون‌ها دلار می‌رسد. همچنین، صرفه‌جویی مالیاتی اینگونه سرمایه گذاری‌ها، طی چندسال به اصل سرمایه افزوده می‌شود.

 

ثروتمندان، اهمیت تنوع سرمایه‌گذاری را به‌خوبی می‌دانند ثروتمندان، سعی می‌کنند از گسترش سرمایه‌های خود مطمئن شوند. آنها روی یک سرمایه‌گذاری تمرکز نمی‌کنند. این مساله به آنها اطمینان می‌دهد که اگر یکی از سرمایه‌گذاری‌های آنها با شکست مواجه شد، سرمایه گذاری‌های دیگر به‌عنوان یک سنگر امن عمل کنند. «جوزف دبلیو.مالکا»، مدیر مالی و وکیل رسمی می‌گوید: ثروتمندان به خوبی می‌دانند که پول و سرمایه آنها ماهیت گردشی دارد. بنابراین آنها شیفته یک روش سرمایه‌گذاری نمی‌شوند و تمام پولهای خود را یکجا سرمایه‌گذاری نمی‌کنند. آنها همچنین خوب می‌دانند که چگونه احساسات خود را از سرمایه‌گذاری دور کنند.

 

ثروتمندان خوب می‌دانند چگونه از پول خود مراقبت کنند شاید از شنیدن این مساله تعجب کنید که ثروتمندان درباره پولشان بسیار هوشمندانه عمل می‌کنند و به‌جای یافتن راه‌های خرج کردن بی‌ملاحظه پولشان، به دنبال یافتن راه‌هایی برای افزایش پس‌اندازشان هستند. گرچه افراد زیادی هستند که طوری پول خرج می‌کنند که انگار فقط تا فردا زنده هستند، اما برخی نیز هستند که خوب می‌دانند پولشان چه کارآیی دارد و چه‌اندازه باید پس‌انداز کنند. در این بین می‌توان به بسیاری از ثروتمندان مشهوری مانند «دانیل نوریس» بازیکن تیم بیس‌بال Blue Jays و «وارن بافت» میلیاردر مشهور اشاره کرد که اولی به‌جای زندگی در یک خانه لوکس، در یک ون زندگی می‌کند و دومی نیز خانه‌ای محقرانه خریداری کرده و در آن زندگی می‌کند. «لاری ایتکین»، مشاور مالی گروه سرمایه‌گذاری Coastwise می‌گوید: زندگی با قناعت، بهترین نصیحت تاریخ است. اگر می‌خواهید با قرض و وام زندگی خود را سرو سامان دهید، تا آخر عمرتان بدهکار خواهید ماند.

 

ثروتمندان برای پول خود برنامه دارند چیزی که مهم است، این است آرزوی ثروتمند شدن به تنهایی کافی نیست؛ بلکه باید برای رسیدن به اهداف و برنامه‌های مالی خود برنامه داشته باشید. باید مشخص کنید که می‌خواهید پولتان برای شما چکار کند؟ «مارتین هارلبرت»، مشاور رسمی سرمایه گذاری و بانی موسسه مدیریت ثروت «تی‌ام» می‌گوید: نخستین کاری که برای افراد ثروتمند می‌کنم این است که کشف کنم که می‌خواهند پولشان برای خود و خانواده‌شان چکار کند. فرقی نمی‌کند که آنها به دنبال یک میلیون یا ۱۰۰ میلیون دلار باشند، بلکه همه چیز از یک سوال ساده شروع می‌شود. بنابراین اگر نتوانیم به مشتریان خود کمک کنیم تا به اهداف مالی خود دست یابند، حتی بهترین استراتژی‌ها نیز بی ارزش و بلا استفاده خواهند بود. آنچه که ما اغلب کشف می‌کنیم، فقط درباره پول نیست بلکه درباره سایر تاثیرات پول بر مردم است که باعث می‌شود تا به پول تا این اندازه اهمیت دهند. به گزارش اقتصادنیوز، بنابراین، اگر می‌خواهید ثروتمند شوید، حتی نباید تا فردا هم صبر کنید، بلکه کوچکترین قدمی هم که امروز بردارید، باعث پس‌انداز پول شما می‌شود حتی اگر روزی پنج دلار باشد؛ اما «قطره قطره جمع گردد وانگهی دریا شود»؛ روزی از خواب برمیخیزید و مشاهده می‌کنید که باید هرآنچه که کاشته‌اید را درو کنید و آنوقت می‌بینید که چه سرمایه عظیمی را در اختیار دارید.

درس‌های بازاریابی از خندوانه

۳ شهریور ۱۳۹۴

۹ دیدگاه

 

خندوانه عنوان مجموعه‌ای است که هر شب از شبکه نسیم روی آنتن سیما می‌رود. اجرای این برنامه شاد و مفرح را رامبد جوان به عهده دارد. با وجود اینکه شاید شبکه نسیم به اندازه شبکه‌های ۱، ۲ و ۳ بیننده نداشته باشد، اما این برنامه آنقدر در بین مخاطبان تلویزیون محبوب شده که حتی خیلی از خانواده‌ها اقدام به خرید گیرنده دیجیتال کرده‌اند تا بتوانند برنامه خندوانه را در شبکه نسیم ببینند.

در اینجا سعی می‌کنم که از منظر بازاریابی به این برنامه موفق نگاهی بیندازم و نکاتی را پیرامون آن عنوان کنم:

 

۱) شخصی‌سازی پیام

امروزه در مباحث بازاریابی عنوان می‌شود که مخاطبان آنقدر با پیام‌های مختلف از سوی بازاریابان بمباران شده‌اند که دیگر حساسیت خود نسبت به این پیام‌ها را از دست داده‌اند و به خیلی از آنها هیچ توجهی نمی‌کنند. برای اینکه در انبوه پیام‌های بازاریابی و تبلیغاتی بتوانیم پیام خود را برجسته سازیم و به دست مخاطب برسانیم، لازم است پیام‌مان شخصی‌سازی شود. به عبارت دیگر مخاطب ما باید احساس کند که این پیام توسط یک انسان و فقط برای او ارسال شده و او بخشی از انبوه دریافت‌کنندگان پیام نیست.

اگر از مخاطبان خندوانه باشید و پیامک‌های این برنامه را دریافت کنید، حتماً متوجه تفاوت‌های این پیامک‌ها با دیگر پیامک‌های تبلیغاتی که ارسال می‌شوند، شده‌اید. این پیامک‌ها با این جمله آغاز می‌شوند: “سلام، رامبد جوان هستم.” با این جمله دریافت‌کننده پیام این احساس را پیدا می‌کند که یک “انسان واقعی” به اون پیام فرستاده نه یک ماشین. این پیامک می‌تواند در میان انبوه پیامک‌های تبلیغاتی که در طول روز دریافت می‌کنیم، توجه ما را جلب کند.

 

۲) تمایزبخشی

ساختار برنامه خندوانه و اجرای رامبد جوان کاملاً متفاوت از آن چیزی است که در سایر برنامه‌های تلویزیون دیده‌ایم. جوان در این برنامه سعی می‌کند اصلاً مانند دیگران نباشد. او با مهمانها شوخی می‌کند، آنها را به بازی حلقه و دارت دعوت می‌کند، ترازو روی صحنه می‌آورد و مهمانها را وزن می‌کند، آواز می‌خواند و… .

این کارهای متفاوت سبب می‌شود که برنامه خندوانه برای مخاطب برنامه‌ای متفاوت باشد و خاطره متفاوتی نسبت به آن در ذهن مخاطب شکل گیرد.

 

۳) رعایت اصل تنوع

یکی از اصول مهم در بازاریابی و تبلیغات اصل تنوع است. برندها در فواصل مشخص زمانی باید نوآوری به خرج دهند تا در نگاه مخاطب تکراری نشوند. این نوآوری می‌تواند در محصول، خدمات، تبلیغات یا دیگر ابعاد کاروکسب باشد.

رامبد جوان این اصل را به خوبی در برنامه خود دریافت می‌کند. جناب‌خان قطعاً یکی از محبوب‌ترین شخصیت‌های عروسکی در تلویزیون است و خیلی‌ها منتظر هستند او را در خندوانه ببینند. با این وجود، رامبد جوان سعی کرده به گونه‌ای از این شخصیت محبوب استفاده کند که جذابیت آن برای مخاطب از بین نرود.

به همین دلیل جناب‌خان را در تعداد مشخصی از برنامه‌های خندوانه در طول هفته می‌بینیم و نه در تمام آنها. این موضوع در مورد سایر بخش‌های خندوانه نیز صدق می‌کند.

 

۴) بازاریابی اجتماعی

اما شاید مهم‌ترین رکن بازاریابی در برنامه خندوانه، بازاریابی اجتماعی باشد. در ادامه به سه مورد از اقدامات این برنامه که در راستای بازاریابی اجتماعی انجام می‌شوند، اشاره می‌کنم:

 

الف) کمک به حفظ محیط‌زیست و منابع انرژی: یکی از دغدغه‌های سازندگان خندوانه، اصلاح رفتار مخاطبان نسبت به محیط‌زیست و بهره‌گیری از منابع انرژی است. رامبد جوان از بینندگان برنامه می‌خواهد به کمپین قطره‌قطره بپیوندند و به صرفه‌جویی در مصرف آب کمک کنند. او همچنین در هر برنامه می‌خواهد که بینندگان چراغ‌های اضافی منزل‌شان را خاموش کنند. همچنین پیام‌های زیادی درباره حفظ درختان، آلوده نکردن محیط‌زیست و جلوگیری از شکار غیرمجاز به مخاطبان برنامه داده می‌شود.

 

ب) دعوت‌های هدفمند: در برخی از برنامه‌های خندوانه افرادی که در استودیو حضور می‌یابند، افرادی هستند که شاید ما در زندگی روزمره خود کمتر به آنها توجه کنیم. رامبد جوان سعی کرده با دعوت از این قشرهای جامعه توجه مخاطبان را به آنها جلب کند. افراد مبتلا به سندروم داون، معلولان و افاغنه از جمله این گروهها هستند. چند روز پس از برنامه‌ای که افاغنه در خندوانه حضور یافتند در خبرها داشتیم که چندین انجمن و صنف افغان از رامبد جوان به خاطر نگاه متفاوتش به مردم محترم افغانستان تشکر و قدردانی کردند.

 

ج) اصلاح رفتار نادرست اجتماعی: کاملاً مشخص است که یکی از دغدغه‌های اصلی سازندگان خندوانه اصلاح رفتاری است که به دلایل مختلف شکل گرفته‌اند: از نحوه سوار شدن به مترو گرفته تا نگاهمان به قومیت‌های مختلف ایرانی. به این پیامک برنامه خندوانه توجه کنید: یه روز یه ترکه رفت پزشک بشه اما اونقدر لطیف و باحال بود که شاعر شد تا حدی که منظومه “حیدربابا سلامش” به ۸۰ تا زبون دنیا ترجمه شد. ترکه باصفا از معشوقش گذشت جاش بهش همای رحمت رو دادن. اون آدم کسی نبود جز محمدحسین بهجت تبریزی مشهور به شهریار. کاملاً مشخص است که فرستنده این پیام هدفی ندارد جز اینکه به مخاطبان خود یادآوری کند خندیدن به ترک و کرد و لر و شمالی و جنوبی کار درستی نیست و به جای آن می‌توان به تمام این قومیت‌ها افتخار کرد و آنها را گرامی داشت.

0 پاسخ ها

نظر بدهید

مایل به ملحق شدن به بحث هستید ؟
تمایل به کمک

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *