شرایط ورود به صنعت چاپ دیجیتال در ایران

شرایط ورود به صنعت چاپ دیجیتال در ایران

نمای جذاب برای یک سرمایه گذاری
بروز رسانه‌های نوین و نیاز به انواع
تبلیغات، رقابت‌های تنگاتنک انواع صنوف، پدیدآمدن انواع تکنولوژی‌ها، پیشرفت روز‌افزون علوم و نیاز به چاپ و.‌.‌. در دنیا موجب توجه هر‌چه بیشتر و پیشرفت روزافزون صنعت چاپ شده است.
دنیای امروز با سرعتی بی‌سابقه به سمت تکنولوژی در حرکت است‌ و در این بین صنعت چاپ همپای سایر تکنولوژی‌ها به سمت دیجیتالی شدن می‌رود، جوامع امروز در حال ورود به جامعه اطلاعاتی هستند و نیروی محرکه اصلی خود را براساس تکنولوژی تنظیم می‌کنند، از این رو ماهیت حرفه چاپ نیز به دلیل تغییر نیازهای مشتریان، به سرعت در حال پیشرفت است.

مسیری که از قرن‌ها پیش در صنعت چاپ در شکل‌های مختلف آغاز و طی شد، امروز به جایی رسیده که تنها با فشردن یک دکمه از صفحه کیبورد دستور چاپ یک بنر چند‌متری به چاپگر ارسال می‌شود و تنها در عرض چند دقیقه به منصه ظهور می‌رسد که همین دیجیتال‌سازی داده‌ها در حال فرم‌دهی مجدد به صنایع ارتباطی است، به‌گونه‌ای که در دنیا اگر افراد فعال در این عرصه وارد فرآیند جدید دیجیتالی نشوند، شانس بقای خود را در این حوزه از دست می‌‌دهند و از پیام اصلی تغییرات تکنولوژیک که شتاب بخشیدن به گام‌های دیجیتال‌سازی است وا می‌مانند.

بررسی بازار📈📊

کالین تامپسون یکی از کارشناسان حوزه فناوری معتقد است: سودآوری صنعت چاپ طی ۴۰ سال گذشته در دوایر سرمایه‌گذاری به دلایل مختلف دچار تغییر شده است. نیاز به سرمایه‌گذاری در عرصه تکنولوژی‌های نوین دیجیتالی همزمان با کند شدن رشد بازار جهانی باعث شده تا سودآوری صنعت چاپ تحت‌فشار قرار گیرد.

چاپ دیجیتال حدود ۱۳ سال است به شکل رسمی وارد ایران شده و در حال پیشرفت در کیفیت و رشد روزافزون تعداد فعالان است.
امروزه ما در ایران دو نوع اصلی چاپ داریم که شامل چاپ افست و چاپ دیجیتال است. سابقه چاپ افست بسیار بیشتر است، اما تفاوت اصلی چاپ دیجیتال و افست در کمیت کار است یعنی در چاپ افست شما تیراژ بالا چاپ می‌کنید اما در چاپ دیجیتال شما کار را با دقت بیشتر اما در حجم و تعداد کمتر چاپ می‌کنید.

مشتری‌ها دو دسته‌اند:
مشتریان حوزه چاپ دیجیتال دو دسته‌اند؛ اول مشتریان آزاد که در واقع قشر اصلی آنها دانشجویان و سپس افراد عادی هستند که حجم وسیعی از کار متعلق به همین گروه است و بخش دوم شرکت‌ها و مخصوصا رسانه‌های نوین که اینان اغلب کارهای با حجم زیاد را به شرکت‌های تبلیغاتی می‌سپرند و آن شرکت نیز کارهای چاپ بعد از طراحی را یا در محل انجام می‌دهد یا به آشنایان خود در بازار می‌سپرد.

برای حفظ مشتریان باید به بهره‌وری، ارزش افزوده برای مشتری و پاسخگویی سریع به نیازهای مشتریان برای گرفتن سرویس از چاپخانه‌ها رو آورد.
مهم‌ترین دلیل مراجعه افراد به چاپ دیجیتال پس از تعداد، سرعت کار است.
مشتری بابت هزینه بیشتری که می‌پردازد تمایل دارد کار را سریع‌تر تحویل بگیرد.
چاپکاران – در هر حد و اندازه‌ای که باشند – باید خود را در خدمت بازارهای تخصصی قرار دهند و این کار را می‌‌توانند از کانال رسانه‌های نوین دنبال کنند.
چنین امری به تلاش فوق‌العاده‌ای نیاز ندارد، هر‌چه نفوذ کامپیوترها و مولتی‌مدیاها در چاپخانه بیشتر شود، شانس بیشتری برای حرکت چاپخانه در مسیر رسانه‌های نوین متصور است.

رقیبان بسیارند

بازار امروز از چند‌سو برای فعالان صنعت چاپ دیجیتال تحت‌فشار است. نخستین رقیب این بازار اینترنت و شبکه‌های اجتماعی است. در گذشته اغلب شرکت‌ها برای تبلیغات خود از تراکت‌ها و تبلیغات چاپی در انواع مختلف برچسب و.‌.‌. بهره می‌بردند، اما امروزه یک شرکت با ورود به شبکه‌های اجتماعی و استفاده از اینترنت بخش زیادی از تبلیغاتش را در حوزه الکترونیک و دنیای اینترنت انجام می‌دهد.

همچنین ورود عکاسی و بهره‌گیری از دستگاه‌های چاپ در حوزه‌های مختلف چاپ دیجیتال بازار ما را متزلزل کرده است.
اما رقیبان یا به عبارتی کارخراب‌کن‌های این صنعت فعالان خود بازار هستند که به دلیل کم بودن مشتری به کمترین قیمت راضی می‌شوند و حتی خیلی پایین‌تر از قیمتی که اتحادیه تعیین کرده به مشتری خدمت می‌دهند و در این حالت بازار را خراب کرده‌اند.

متاسفانه عدم‌مدیریت یکپارچه در بین صاحبان این کسب‌و‌کار موج می‌زند، به‌گونه‌ای که حتی اعتماد مشتریان را هم نسبت به چاپکاران از بین برده است، زیرا قیمت‌ها سلیقه‌ای تعیین می‌شود و بینش و اهداف مشترکی در این سیستم وجود ندارد.
این عدم‌ثبات قیمت بزرگ‌ترین تهدید برای یک سرمایه‌گذار در صنفش به شمار می‌آید. در واقع برخی چاپکاران در این حوزه یک آسیب به خودشان می‌زنند و یک آسیب بزرگ‌تر به هم‌صنفان‌شان.

تنظیم و گرد آوری فروشگاه کارت عروسی و صنایع دستی نگارخانه

0 پاسخ

ثبت دیدگاه

مایل به ملحق شدن به بحث هستید ؟
به ما بپیوندید !

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *